[Oslo-aktive] Møtefrekvens

Salve J Nilsen sjn+oslo.pm at pvv.org
Tir 15. Mai 2007 11:23:03 PDT

[Beklager lange mailer, men jeg håper de leses allikevel.]

Geir Aalberg said:

> Nei, det er ikke verdt noe som helst. Hvorfor skal alle foreninger på
> død og liv ha møter første uka i måneden? Fordelen med at det er
> lett å huske burde telle langt mindre enn ulempen med at det kolliderer
> eller at folk ikke kan bruke hver dag i uka på møter. Det er allerede
> to "1. tirsdag i mnd"-foreninger i Oslo, og da trenger man ikke
> tilsvarende for onsdager også.

Ja, merkelig det der. Alle har lyst til å ha en møtedag som er lett å
huske.

> Forøvrig har flere personer foreslått å finne en ny møtedag for
> Oslo.pm-møtene, inkludert du selv. Jeg fremmet 31/3 et forslag til
> styret om 14 dager etter medlemsmøtet i NUUG, samt å få dette inn på
> deres kalender hvis mulig. Ber om at dette tas opp på neste styremøte
> når det nå en gang blir.

Jepp, la oss ha et styremøte. (Mer om det i slutten av denne mailen.)

> Poenget er ikke mat og drikke, eller om Ruby er bedre enn Perl (jeg
> liker begge). Poenget er at Ruby greier å samle folk, mens vi ikke
> gjør det. Jeg er lei av å komme på "møter" på utesteder med kun to
> deltagere. Selv på siste møte med to utenlandske foredragsholdere
> utgjorde styret og Tinde omtrent halvparten av publikum.

Hva tror du det kommer av? Er det en større/mer aktiv "kjerne" i det
miljøet? Har de bedre støtte fra næringslivet? Er fler folk som er
villige til å holde foredrag? Har de en annen kultur enn det er blandt
Oslo.pm-medlemmene? Hvor viktig er sponsing av mat? Lever de på
"startkaptial" enda? (dvs. er vellykket fordi det fremdeles er nytt?)

> Mulig dette skyldes dårlig og sen PR (iCalender-feeden vår nevner ikke
> tema, men henviser bare til websidene), men det er ubestridelig at det
> kommer gjennomsnittlig flere på et Ruby-møte enn på et Perl- møte.
> Det er også sannsynlig at vi har mer å tape på møtekollisjoner enn
> IRB - derfor er det mer i vår egen hensikt å justere oss etter IRB enn
> omvendt. Dette gjelder enten vi snakker om IRB, NUUG eller OLUG, og vi
> har da aldri hatt noen problemer med møtekollisjoner når det gjelder
> de to sistnevnte.

PR er definitvt en ting som kan forbedres, ja. Jeg mildt sagt er elendig
på å få synligheten til Oslo.pm til å bli god nok, så det er helt
hensiktsmessig å la noen andre ta over PR-jobben.

> Jeg antar dette argumentet er skrevet med ryggmargen og ikke hjernen, og
> gidder derfor ikke å argumentere hvorfor det ene er bedre enn det
> andre. Poenget er uansett at 95 % er likt i begge språk. Det burde vel
> derfor ikke være så vanskelig å tenke seg at det finnes folk som
> bruker begge deler, eller at det er lett å overføre generell lærdom?

Ikke helt ryggmarg, nei. Poenget mitt er at samtlige foreninger vi
"konkurrerer mot" (mhp. møtedatoer) er i samme posisjon som oss, ved at
de også kan stille spørsmålet "når kan vi ha møte uten at det krasjer
med andre foreninger/arrangement vi har lyst å bruke tid på?". Og
uansett hvordan de kommer frem til sin møtedag-som-krasjer-med-vår, så
har vi valget om å spørre oss selv om VI skal flytte vår egen møtedag
som konsekvens av kollisjonen.

Jeg tolker det er dét som er situasjonen idag. Så spør jeg: er det vi
som skal "vike" når andre tar opp "konkurransen" med oss? Og hvis ja,
hvorfor det? ...Fordi de trekker fler folk enn Oslo.pm? (og i så fall er
det ikke sunnere å prøve å forbedre tilbudet vårt?) ...Fordi
foredragene deres er morsommere? Eller fordi de andre får mere "hype"?

Og hva skjer neste gang det oppstår en forening eller et arrangement som
krasjer konsekvent med Oslo.pm sin nye møtedag? Skal vi flytte dagen
igjen?

> Jeg snakker ikke om konkurranse mellom Perl og Ruby, men konkurranse
> mellom Oslo.pm og IRB som henvender seg i stor del til den samme
> brukergruppen. Hvorfor skal disse være nødt til å velge enten den ene
> eller andre leiren? Da jeg var på siste IRB-møte, fikk jeg
> tilbakemeldinger på at de syntes det var kult at det kom styremedlemmer
> fra Oslo.pm på besøk. Her virker det nesten som man instinktivt rynker
> på nesen hver gang noen nevner Ruby, under mottoet "ignore it and it'll
> go away".

Jeg har ikke noe imot at vi bytter møtedato, men jeg vil gjerne at dette
gjøres med basis i hva medlemmene i Oslo.pm vil. Det at Ruby gruppa
(eller en hvilken som helst annen gruppe eller fast arrengement) har
møtedag samtidig som Oslo.pm ser jeg på som ravende likegyldig.  Jeg
synes det er fint at det er andre arrangementer, og trist at de har
møtedag på samme dag som oss, men jeg er IMOT å flytte møtedag ene og
alene fordi andre velger å ha sin møtedag samme dag som vi har hatt
siden 2002. Eller fordi det er andre arrangement dagen før.

> Få flyttet møtedatoen, hvilket jeg har forsøkt i flere måneder.
> Dernest forsøke å få de forskjellige foreningene til å samarbeide
> litt bedre.

Greit. Da foreslår jeg at du samler et par-fem alternativer til
styremøtet, så diskuterer vi dem (og ser om det er noen som evt. faller
fra eller kan legges til,) også arrangerer vi en avstemming blant
medlemmene på aktive-lista hvilken dag vi flytter til.

Hvordan høres det ut?

> Godt mulig. Men det sier vel egentlig mer om hvor sørgelig det står
> til med Perl-interessen i Norge enn noe annet. Mulig det bare er meg,
> men personlig synes jeg jo man burde se på dette som et faresignal.

Definitivt. Derfor velger jeg å bruke litt av fritida mi på å skape
aktivitet. Men jeg klarer ikke det alene, og trenger konstruktiv hjelp.

> Det ville jeg også gjort, var det ikke for at IRB viste seg å være
> langt mer fleksible og fant det smartest å flytte på sitt møte for å
> unngå kollisjon. Det er imidlertid ingen løsning.

De flyttet møtedato på grunn av oss? Kult. Veldig hyggelig av dem.

> Jeg synes heller ikke det er spesielt konstruktivt at når jeg som
> lovlig valgt styremedlem fremmer et forslag for behandling ikke bare
> opplever at saken aldri blir tatt opp, men også at lederen i så mange
> ord forteller at jeg er uønsket på Oslo.pms møter. Nå er jeg klar
> over at dette er en høyst personlig mening og ikke noe som sies i
> egenskap som leder av foreningen, men jeg finner fremdeles slike
> uttalelser høyst upassende.

Vel, du må gjerne tolke det jeg sier med et negativt lys. Poenget mitt
var at du - som alle andre - har full valgfrihet. Jeg stiller ingen krav
til hverken medlemmene eller styret, men i stedet _spør_ jeg om bidrag,
hjelp og innspill. Siden jeg som leder i Oslo.pm har nøyaktig NULL
virkemidler av typen gulerot/pisk, så er jeg avhengig av medlemmenes egen
motivasjon og ønske om å bidra. Og hvis styremedlemmene velger å sitte
i manesjen i påvente av å få ordre, så er jo det hyggelig, men jeg kan
ikke anta at det er tilfellet. Jeg kan bare forholde meg til engasjementet
folk viser på denne mailinglista og den de viser i praksis mellom
medlemsmøtene.

Om om du - eller noen andre i styret - ønsker å bruke tidi på noe annet
enn Oslo.pm, så er jeg bare pent nødt til å akseptere det.
Selvfølgelig er det synd, men jeg kommer ikke til å vie eneneste tåre
for dette eller løfte en eneste muskel for å hindre det. Denne
foreningen lever på frivillig innsats, og hvis ingen har viljen til å gi
en innsats, så er det nokså begrenset hva jeg kan gjøre med det.

(Utover dette vet jo vi alle hvor lite engasjement det er blant Oslo.pm
sine medlemmer - det er tross alt lenge mellom hver gang vi ser et nytt
fjes. Det at du tar deg bryet med å svare på mailene mine plasserer deg
faktisk blant topp 1% av medlemmene når det kommer til "bidrag for å
skape noe for medlemmene".)

> Uansett begynner det vel å bli slitsomt å høre de to samme stemmene i
> denne debatten. Vet dog at det er flere som er enige med meg om dette,
> så herved krever jeg at det avholdes et ordentlig styremøte i
> foreningen før sommeren, hvor det utarbeides en ordentlig saksliste
> hvor flytting av møtedato står på programmet.

Her er et par punkter til agenda.

  1. Ny møtedato for medlemsmøter (Geir foreslår alternativer)
  2. Finne en frivillig til PR-rollen
  3. Finne en frivillig til å undersøke hvilken av møtedatoene de fleste
     av medlemmene ønsker.
  4. Finne frivillige til å arrangere deler av høstens møter.

Jeg foreslår at vi møtes lørdag 2. juni på dagtid hjemme hos noen. Er
det noen som melder seg frivillig til å ordne det?

- Salve

--
#!/usr/bin/perl
sub AUTOLOAD{$AUTOLOAD=~/.*::(\d+)/;seek(DATA,$1,0);print#  Salve Joshua Nilsen