[Oslo-aktive] Møtefrekvens

Geir Aalberg geir at fandom.no
Man 7. Mai 2007 09:47:26 PDT

On 7. May 2007, at 15:44, Salve J Nilsen wrote:

> Oslo.pm har hatt 1. Onsdag i måneden som fast møtedag siden 2002.
> Er ikke det verdt noe?

Nei, det er ikke verdt noe som helst. Hvorfor skal alle foreninger på
død og liv ha møter første uka i måneden? Fordelen med at det er lett
å huske burde telle langt mindre enn ulempen med at det kolliderer
eller at folk ikke kan bruke hver dag i uka på møter. Det er allerede
to "1. tirsdag i mnd"-foreninger i Oslo, og da trenger man ikke
tilsvarende for onsdager også.

Forøvrig har flere personer foreslått å finne en ny møtedag for
Oslo.pm-møtene, inkludert du selv. Jeg fremmet 31/3 et forslag til
styret om 14 dager etter medlemsmøtet i NUUG, samt å få dette inn på
deres kalender hvis mulig. Ber om at dette tas opp på neste styremøte
når det nå en gang blir.

> "Ta opp konkurransen"? Vel, hvis du vet om noen firma som er
> interessert i
> å sponse mat og drikke for Oslo.pm-møtene, så fortell gjerne om dem.

Poenget er ikke mat og drikke, eller om Ruby er bedre enn Perl (jeg
liker begge). Poenget er at Ruby greier å samle folk, mens vi ikke
gjør det. Jeg er lei av å komme på "møter" på utesteder med kun to
deltagere. Selv på siste møte med to utenlandske foredragsholdere
utgjorde styret og Tinde omtrent halvparten av publikum.

Mulig dette skyldes dårlig og sen PR (iCalender-feeden vår nevner
ikke tema, men henviser bare til websidene), men det er ubestridelig
at det kommer gjennomsnittlig flere på et Ruby-møte enn på et Perl-
møte. Det er også sannsynlig at vi har mer å tape på møtekollisjoner
enn IRB - derfor er det mer i vår egen hensikt å justere oss etter
IRB enn omvendt. Dette gjelder enten vi snakker om IRB, NUUG eller
OLUG, og vi har da aldri hatt noen problemer med møtekollisjoner når
det gjelder de to sistnevnte.

> Men hvorfor konkurrere mot hype? Det lurer jeg på. Perl har utallige
> eksempler på at det fungerer godt til nesten hva som helst, men det er
> ikke "på moten" akkurat nå. So what.

Jeg antar dette argumentet er skrevet med ryggmargen og ikke hjernen,
og gidder derfor ikke å argumentere hvorfor det ene er bedre enn det
andre. Poenget er uansett at 95 % er likt i begge språk. Det burde
vel derfor ikke være så vanskelig å tenke seg at det finnes folk som
bruker begge deler, eller at det er lett å overføre generell lærdom?

Jeg snakker ikke om konkurranse mellom Perl og Ruby, men konkurranse
mellom Oslo.pm og IRB som henvender seg i stor del til den samme
brukergruppen. Hvorfor skal disse være nødt til å velge enten den ene
eller andre leiren? Da jeg var på siste IRB-møte, fikk jeg
tilbakemeldinger på at de syntes det var kult at det kom
styremedlemmer fra Oslo.pm på besøk. Her virker det nesten som man
instinktivt rynker på nesen hver gang noen nevner Ruby, under mottoet
"ignore it and it'll go away".

> Veldig godt poeng, og vi har jo pratet om dette før. Jeg ønsker å
> tilby
> dette som svar:
>
>    Oslo.pm er DIN forening. Hva skal DU gjøre for å forbedre den?

Få flyttet møtedatoen, hvilket jeg har forsøkt i flere måneder.
Dernest forsøke å få de forskjellige foreningene til å samarbeide
litt bedre.

> Jeg synes ogsåKkjetterskKkjeller er morsomt, men om jeg må velge
> mellom
> to arrangement, så foretrekker jeg den som har nytteverdi og relevanse
> for jobben min.

Edelt gjort. Selv er jeg vel såpass pragmatisk at jeg trenger å bruke
min ubetalte fritid på andre ting enn jobben for ikke å få magesår.
Og dersom det fører til at jeg står sterkere på arbeidsmarkedet enn
om jeg bare kunne Perl, sier jeg ikke nei til det heller.

> Uansett personlige preferanser, så vet jeg at
> Oslo.pm sannsynligvis er den største ansamlingen av Perl-folk på
> østlandet (og hvem vet, kanskje til og med i Norge), og at
> foreningen med
> det trenger å fungere på _sine egne_ premisser.

Godt mulig. Men det sier vel egentlig mer om hvor sørgelig det står
til med Perl-interessen i Norge enn noe annet. Mulig det bare er meg,
men personlig synes jeg jo man burde se på dette som et faresignal.

> Jeg har ikke lyst at Oslo.pm skal være "Foreningen for de som vil
> ha noe
> å gjøre etter at de har vært på Ruby-pilsen og Kjettersk Kjeller og
> Agile-møtet og alt det andre interessante som finnes der ute."
> eller "En
> gjeng som arrangerer noe faglig en gang i blant." Den første gir et
> signal om at det er for lite interessant som skjer (noe som definitivt
> ikke stemmer), og den andre er ikke noe bedre enn det en hvilken
> som helst
> faggruppe i et firma kan ordne selv.

Hvilket jeg da heller aldri har snakket om. Jeg har fremmet to
konkrete forslag:

1. Hver Tredje Torsdag i måneden

2. Hver 14. dag etter NUUGs medlemsmøte

Ingen av disse har noen som helst sammenheng med det du skisserer
over. Foreslår at du heller kommer med innvendinger mot hva jeg
faktisk sier framfor å tillegge meg meninger jeg ikke har.

> Hvis du virkelig har så lite interesse i det vi driver med i
> Oslo.pm at
> du ønsker å få foreningen til å innrette seg etter alle andre sine
> kalendere, så foreslår jeg du heller drar på Ruby-møtet, og aksepterer
> at du går glipp av det som evt. skjer i Oslo.pm regi.

Det ville jeg også gjort, var det ikke for at IRB viste seg å være
langt mer fleksible og fant det smartest å flytte på sitt møte for å
unngå kollisjon. Det er imidlertid ingen løsning.

Jeg synes heller ikke det er spesielt konstruktivt at når jeg som
lovlig valgt styremedlem fremmer et forslag for behandling ikke bare
opplever at saken aldri blir tatt opp, men også at lederen i så mange
ord forteller at jeg er uønsket på Oslo.pms møter. Nå er jeg klar
over at dette er en høyst personlig mening og ikke noe som sies i
egenskap som leder av foreningen, men jeg finner fremdeles slike
uttalelser høyst upassende.

Uansett begynner det vel å bli slitsomt å høre de to samme stemmene i
denne debatten. Vet dog at det er flere som er enige med meg om
dette, så herved krever jeg at det avholdes et ordentlig styremøte i
foreningen før sommeren, hvor det utarbeides en ordentlig saksliste
hvor flytting av møtedato står på programmet.

-geir