[Warszawa-pm] "Poradnik małego pirata" w Bajtku

Michal Wojciechowski odyniec w odyniec.eu.org
Sob, 28 Kwi 2012, 09:41:43 PDT

Trochę off-topic - dogrzebałem się do "Poradnika małego pirata" w
Bajtku, o którym wspominał Piotr na ostatnim spotkaniu. Ukazał się on w
numerach 8-12 z roku 1986. Skany Bajtka są np. tu:
ftp://ftp.pigwa.net/stuff/collections/rohar/skany/czasopisma/Bajtek/

Szczególnie spodobał mi się koniec, który trafnie pokazuje, jakie było
wówczas nastawienie do sprawy piractwa, cyt:

"Na zakończenie warto wspomnieć, że nauka programowania polega także na
analizie programów napisanych przez innych. Celem jaki nam przyświecał
podczas pisania takiego "pirackiego" poradnika była ochrona ludzi przed
ich własną naiwnością - niejednokrotnie bowiem obserwowaliśmy jak są
wykorzystywani świeżo upieczeni posiadacze komputerów przez np. niektóre
wypożyczalnie czy handlarzy oprogramowaniem. Po co więc płacić, gdy
część programów można przegrać samemu?

I jeszcze jedna uwaga. Nawet mały pirat nigdy nie podszywa się pod
nazwisko twórcy programu. Jeżeli umie to się dopisze gdzieś w programie
pozostawiając zawsze oryginalne nazwiska niezmienione; w tym cała jego
"piracka" satysfakcja."

--
Michal Wojciechowski