[Oslo-aktive] Flymuligheter fra Frankfurt til hackathon

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Fre 6. Jan 2012 04:39:39 PST

Hei igjen!

Det er kanskje noen som ikke har fått med seg konteksten til denne plutselige
aktiviteten. :-) Det er en kabal som har snakket om å holde en hackathon etter
YAPC::Europe som er i Frankfurt til høsten på et hittil ikke bestemt men
ekstremt spektakulært sted i Norge.

Jeg har nå undersøkt flymuligheter. Tanken er at vi flyr opp noen av de beste
folka som likevel er på YAPC::Europe til vår hackathon. Tanken er at folk
stort sett dra oppover i samlet flokk, men så skjer det en viss spredning: Noen
blir igjen for å ta ferie, noen drar et annet sted for ferie, noen drar hjem
men det er forskjellig hvor det er, osv.

For å ta det dyreste først. Det overlegent dyreste er å fly regulære ruter
direkte Frankfurt-Bergen/Stavanger bare en vei. Det koster noe rundt 8400 kr
per snute.

Med dette i tankene har jeg mailet flyselskaper med tanke på å chartre et fly.
Jepp, helt sant! Da har jeg spurt om et overslag på hva det vil koste for 35
personer, ettersom det er det minste fornuftige tallet jeg kom på, det er
omtrent kapasiteten til Dash-8-100 (turboprop) og ERJ-135 (jetfly). Dvs. det
finnes også Dornier 328JET med 32 seter.

Det billigste vi har sjangs på der er Danish Air Transport, som har en ATR-42
med 48 seter med base i Florø. Hvis de kan bruke det flyet snakker vi 19100
EUR, omtrent 4200 kr/snute. Problemet er at de må vinne anbudet om de
subsidierte rutene de har i Norge, hvis ikke må de trekke flyet fra Florø.
Dessuten er Frankfurt-Florø omtrent grensa for hva en ATR-42 kan klare. Med
vinden i ryggen og hjemlengsel går det greit, hvis ikke må den ned for å
tanke...

Hvis vi tenker på kortbanenettet, og flyplassene som er litt lenger enn det
(Sandane, Brønnøysund, osv) så skal det hardt holde å få noe annet en
propellfly ned på dem. En ERJ-135 kunne kanskje i teorien klart Brønnøysund,
men ingen er nok gale nok til å prøve. Da er det bare Widerøes Dash-8-100 som
kan ta turen, men de er optimalisert for ruter på bare noen hundre km, hvilket
betyr at det blir flybytte uansett.

Hvilket betyr at hvis vi skal nordpå må vi regne med enten flybytte, og det
igjen betyr for de fleste praktiske formål at mange må igjennom Oslo, eller så
må vi chartre et jetfly til en av de større plassene, f.eks. Bodø, Evenes,
Andenes eller Tromsø.

Dvs. det billigste jeg fikk tilbud om på jetfly er en 328JET som kunne fly
Frankfurt-Molde for 23000 EUR. Fra Bodø og nordover snakker vi fra 33000 EUR
og oppover for en ERJ-145. Det er fortsatt billigere enn enveis-billett med
rutefly Frankfurt-Stavanger/Bergen, men da er vi vel godt inne i "urealistisk"-
feltet. Dvs. det er mulig å fly billigere med en SAAB 340 med mellomlandinger.
Det tar bare 7:15... :-)

Jeg har forresten enda ikke fått svar fra tyske Eurowings, de har en CRJ200
jet med 50 plasser, men jeg antar at svaret derfra ikke vil være
vesensforskjellig fra det jeg allerede har fått.

Så da er vi tilbake til rutefly. Tur-retur Frankfurt-Stavanger/Bergen er slett
ikke så ille, i størrelsesorden 2200 kr/snute t/r. Og det går masse fly
Frankfurt-Oslo, så det kan heller ikke koste stort.

Så da har vi tre muligheter såvidt jeg kan se:
1) Ha hackathonen i Florø. Chartre en ATR-42 for å fly dit. Vanlige ruter
tilbake. Dette betinger at ATRen fortsatt har base der.
2) Ha hackathonen ved Bergen eller Stavanger. Alle som kommer til  Frankfurt
må tilbake dit for å komme seg hjem (det er ikke nødvendigvis en stor ulempe,
det er jo Europas tredje største flyplass).
3) Ha hackathonen ved en flyplass som har direkterute fra Oslo, og bruke
vanlige rutefly.

Jeg har ingen sterke meninger om hvilken av disse løsningene, det nye er
egentlig at Bergen og Stavanger ikke var fullt så fordelaktig som først
antatt.

Kjetil