[Oslo-aktive] God Perl-rant podcast

Robin Smidsrød robin at smidsrod.no
Man 30. Mai 2011 05:55:29 PDT

On 2011-05-27 21:19, Sveinn Sandvik Svendsen wrote:

> Det var det inntrykket jeg satt igjen med også. Jeg er litt ny til Perl,
> men betyr ikke dette at Perl kan sees på som beta-språket? Er det noen
> andre programmeringsspråk som har den samme typen utprøving som Perl?

Jeg tviler sterkt på at Perl 5 blir sett på som et programmeringsspråk
med beta-kvalitet (Perl 6 derimot...). Det er få språk som har en lengre
historikk med bakoverkompatibilitet enn Perl...

Fordi Perl 5 gir deg nok tau til å henge deg (en. enough rope to hang
yourself) prøver folk ofte å gjøre ville ting (f.eks.
http://www.reddit.com/r/perl/comments/heg6m/can_a_blessed_coderef_return_itself/).
Det betyr ikke nødvendigvis at det er et bra forsøk eller et smart
programdesign.

Jeg ser på det på mange måter som en type genetisk algoritme.
Perl-brukere prøver ut mange varianter til de finner den som har best
overlevelsesevne. Da står vi bare igjen med å definere hva "beste
overlevelsesevne" betyr.

-- Robin