[Oslo-aktive] [Oslo.pm] Nordic Perl Worshop 2006 Call For Papers

Dag Asheim dash at linpro.no
Tor 15. Des 2005 00:13:51 PST

Geir Aalberg <geir at fandom.no> writes:

> Et par kommentarer:
>
> 1. Spor:
> I motsetning til svenskene, regner jeg med det vil bli nok på
> programmet til å lage (minst) to spor. Foreslår da at man gjør noe à
> la danskene i fjor, dvs å ha ett spor som krever lite eller ingen
> forkunnskaper (typisk introduksjoner, generelle Perl-tips) og ett
> avansert spor (krevende tekniske tema eller utdyping av emner som det
> forutsettes folk kan noe om). Det beste er da å la disse kjøre i
> hvert sitt rom, så folk vet umiddelbart hvor de kan finne ting.

Hvor mye vi får på programmet gjenstår å se, men dersom vi har nok til
to (eller flere) spor, så er jeg enig i at vi bør organisere sporene
ut i fra et eller annet kriterium.  Organisering etter
vanskelighetsgrad/spesialisering som du foreslår, virker i så måte som
et fornuftig prinsipp, men jeg kan tenke meg andre dimensjoner som
også kan være viktige.  Det ville f.eks være fint hvis både norsk- og
engelsk-talende har noe fornuftig å gjøre til enhver tid.  Og det er
fint om flest mulig ikke føler at man har noen tidspunkt har valget
mellom to spennende temaer, mens man på andre tidspunkt har valget
mellom to uinteressante temaer. (Denne er vrien å oppfylle, gitt at
forskjellige personer har forskjellige preferanser i forhold til hva
som er interessant.)

> [...]
>
> Dessuten fulgte man vanlige "akademiske" tidspunkter, dvs begynner
> kvart over og avslutter på timen. Dette er noe de aller fleste greier
> å forholde seg til, siden man vet når det er på tide å avslutte når
> digitalurene begynner å pipe. Foreslår at vi gjør det samme selv, og
> legger opp de fleste foredrag til enten å vare i 45 min eller 1 t 45
> min (evt med kvarters pause midt i). Dersom man skal ha kortere
> foredrag på 20 min, foreslår jeg at man sørger for å være strikse på
> tidtagningen for å unngå glipp, og legge inn 5 min pause så folk får

Igjen er jeg enig.  Litt tid mellom sesjonene er nødvendig for at
deltagerne skal kunne snakke sammen, og uformelle diskusjoner mellom
deltakerne er ofte en viktig del av en slik konferanse.

> [...]
> søppel, og det var i lange tider umulig å komme på nett for å lese et
> oppdatert program. Det eneste tidsskjemaet man kunne stole på var det
> som hang på døren, men det fortalte ingenting om innholdet utenom en
> til tider kryptisk tittel, slik at man uansett måtte på nett for å
> finne ut om en post var interessant eller ikke. Foreslår derfor at
> man setter som krav at alle foredragsholdere skal skrive et kort
> resyme som trykkes i et evt programhefte samt legges ut på nett, slik
> at alle kan finne ut på forhånd om foredraget vil være av interesse.

Helt uenig!  (Kødda.  Jeg er selvsagt enig.)

--
Dag