[Oslo-aktive] [Oslo.pm] Nordic Perl Worshop 2006 Call For Papers

Geir Aalberg geir at fandom.no
Ons 14. Des 2005 14:20:08 PST

Et par kommentarer:

1. Spor:
I motsetning til svenskene, regner jeg med det vil bli nok på
programmet til å lage (minst) to spor. Foreslår da at man gjør noe à
la danskene i fjor, dvs å ha ett spor som krever lite eller ingen
forkunnskaper (typisk introduksjoner, generelle Perl-tips) og ett
avansert spor (krevende tekniske tema eller utdyping av emner som det
forutsettes folk kan noe om). Det beste er da å la disse kjøre i
hvert sitt rom, så folk vet umiddelbart hvor de kan finne ting.

2. Tidsplan:
Timingen av programpostene under YAPC var (for å si det mildt) et
svare kaos. Programposter som gikk back-to-back ble ofte forsinket,
med konsekvens at folk måtte haste seg over i neste auditorium uten å
få med seg starten/slutten på ett av disse, og foredragsholdere som
fikk for lite tid fordi forrige taler skled ut over skjemaet.

Her fungerte NPW 2004 igjen langt bedre. Som man ser av skjemaet her
var det kun to puljer med back-to-back programposter, noe som gjorde
at man alltid hadde god tid til å ta seg pauser og prate med folk
eller ta en kopp kaffe:

http://perlworkshop.dk/2004/programme.html

Dessuten fulgte man vanlige "akademiske" tidspunkter, dvs begynner
kvart over og avslutter på timen. Dette er noe de aller fleste greier
å forholde seg til, siden man vet når det er på tide å avslutte når
digitalurene begynner å pipe. Foreslår at vi gjør det samme selv, og
legger opp de fleste foredrag til enten å vare i 45 min eller 1 t 45
min (evt med kvarters pause midt i). Dersom man skal ha kortere
foredrag på 20 min, foreslår jeg at man sørger for å være strikse på
tidtagningen for å unngå glipp, og legge inn 5 min pause så folk får
tid til å skifte rom dersom nødvendig.

3. Programoversikt:
Her var igjen YAPC det rene kaos. Det utdelte tidsskjemaet var
søppel, og det var i lange tider umulig å komme på nett for å lese et
oppdatert program. Det eneste tidsskjemaet man kunne stole på var det
som hang på døren, men det fortalte ingenting om innholdet utenom en
til tider kryptisk tittel, slik at man uansett måtte på nett for å
finne ut om en post var interessant eller ikke. Foreslår derfor at
man setter som krav at alle foredragsholdere skal skrive et kort
resyme som trykkes i et evt programhefte samt legges ut på nett, slik
at alle kan finne ut på forhånd om foredraget vil være av interesse.

-geir