Konsultointia?

Ari Jolma ajolma at ahti.hut.fi
Wed Mar 31 00:15:45 CST 1999

Minä kirjoitin:

At 11:16 30.3.1999 -0500, Tuomas J. Lukka wrote:

>Homma alkoikin äkkiä, palaan itse Suomeen vasta toukokuun lopulla.

Luulenpa ettei tästä sen enempää mutta onpahan esimerkki pikkuhommasta,
jonka laskutus voi olla isompi homma kuin itse työ. Periaatteessa (tai
siis ihan oikeasti) mulla on oma toiminimi, jonka puitteissa laskutin
joku vuosi sitten isompia rahoja mutten nyt viime aikoina mitään.
Toiminimen takia mulle tulee kaksi veroilmoituskaavaketta, joihin
toiseen voin (onneksi) nykyisin kirjoittaa "ei tapahtumia" ja antaa
mennä - aiemmin siihen sopersin jotain joka ehkä etäisesti muistutti
tilinpäätöstä tms. Nämä nyt ei kerta kaikkiaan ole mulle sopivia
hommia.

Siispä kaksi vaihtoehtoa: otan sen (sanotaan) 300 mk palkkana, jolloin
menee 46 % veroa suoraan ja se siitä tai panen sen toiminimelle, jolloin
saan koko rahan käteen ja voin sillä ostaa vaikka laitteita mutta sitten
täytyy se verotus hoitaa myöhemmin. No, lopulta verotus kai hoitaa niin,
että se on se ja sama miten sen rahan otan.

Toinen, täysin erilainen tapaus, jossa mulle olisi tällaisesta firmasta
hyötyä on tilanne, jossa olisi mahdollisuus pistää kansainvälinen projekti
pystyyn, jossa joku, vaikkapa Maailmanpankki, maksaisi 0,5 milj. mk hommasta,
jossa on paljon myös ohjelmointia (Perlillä, luonnollisesti vaikkeivät
ne sitä osaa pyytää) mutta en halua (enää) kierrättää rahaa TKK:n kautta.
Tällaisessa tapauksessa ei mun oma työpanos helposti riitä ja tarvittaisiin
apuvoimia ja muita osaajia. Hyödyllistä olisi myös tuollaisessa tilanteessa
firmalla oleva oma palvelinkone ja internet-yhteys.

Mikä sen firman täsmällinen muoto olisi niin siinä mielelläni luotan vaikka
Airaksen Matin tapaisiin, jotka tuntevat asioita sikäli ehkä paremmin. Mulle
oleellista on voida toimia mm. ylläolevan mukaisesti - ja ehkä se, että on
joku esim. taloudellisia ja lakiasioita tietävä ihminen toppuuttelemassa
liiallista intoa ja kertomassa tarjoussummia piillä.

Ari