[Warszawa-pm] Nasza stronka

Waldemar Biernacki wb w sao.pl
Czw, 23 Lip 2009, 12:21:07 PDT

Dnia czwartek 23 lipca 2009 o 18:55:45 Tadzik Sośnierz napisał(a):

Dzieki za odzew!

> Słyszałeś o pgadmin? Nie używałem więc nie powiem Ci czy jest fajny,
> ale wiem że takie coś jest.

Oczywiście słyszałem i uzywam (i w windzie i w linuchu ale od czasu do czasu, bo specjalnie do wielkich rzeczy to się nie nadaje), to chodzi o zupełnie coś innego. Prędzej bym szukał wśród Oracle-Forms - generowanie aplikacji, ale to też nie to samo. W każdym razie program pgadmin i podobne to zupełnie coś innego.

Seal pozwoliłby zaprojektować i napisać zaawansowany program bazodanowy dla end-usera bez kompilacji - tylko "logika". Program w wersji desktopowej czytałby wiersze z pliku np xml i generował w wersji desktopowej okno, widgety, buttony i co tam jeszcze, pobierał dane z bazy wrzucał na ekran zapisywał wyszukiwał i np. taki ekran z danymi w pełni obsługiwany z powiedzmy 10 kolumnami zawierałby powiedzmy 2*10+ 10 = 30 wierszy. 10 to nagłówki kolumn + 10 to opis kolumn + 10 opis całego okna. (oczywiście xml były większy bo format xml jest generalnie chytry ale user-unfriendly do edycji czy nawet czytania). W wersji webowej generowałby www odpowiedniki (raczej niemalże czysty javascript niż mieszankę html/css/javascript). Czyli napiszecie 30 linijek i macie przyzwoita tabelkę z danymi w przelądarce z możliwością (po dołożeniu następnych 7-miu) wywołania siedmiu nowych zadań/ekranów.

Największy plus takich narzędzi jest to, że aplikację PO napisaniu każdy głupek może modyfikować (co nie znaczy, że powinien, ale w ten sposób OBCY fachowiec nieznający systemu może to o niebo łatwiej robić, a o to chodzi w open-source i w sumie w really free world).

> A z praktycznego punktu widzenia czarno widzę zgranie się razem do kupy
> i napisanie czegoś co nam (no dobra - mnie) nie jest zupełnie
> potrzebne. Najlepsze projekty jak wiadomo powstają wtedy, gdy
> programista się drapie tam gdzie go swędzi, a nie wtedy, gdy piszemy
> nie dla siebie:

Zgoda! Szukam chętnych a nikogo nie zmuszam. Mam pewne efekty całkiem zadawalające w tym kierunku, ale jest tam taki bałagan w kodzie, że mi wstyd. Doszedłem do poziomu, że idea działa. Nie mam czasu nawet do tego co jest tworzyć dokumentacji niestety. Poza tym znalazłem bardzo ciekawą bibliotekę GUI do Perla (Prima), która jest naprawdę interesująca. Bardzo konsekwentnie i czytelnie zaprojektowana. Chodzi niemalże identycznie w Windzie i Linuksie (są różnice w eventsach). Autor (a właściwie trzech) postawił sobie zadanie, że program GUI ma wyglądać identycznie w różnych systemach (za wyjątkiem dekorcji). To mi się bardzo podoba, nie jest tak jak w wxwidgets, że musisz się zastawnawiać nad różnicami w wyglądzie.

Raz jeszcze dziękuję za odpowiedź i czekam dalszych komentarzy!

Waldek