[Oslo-aktive] Møtefrekvens

Salve J Nilsen sjn+oslo.pm at pvv.org
Man 7. Mai 2007 06:44:42 PDT

Ingen som har noen meninger om dette? Hmf. Får vel svare jeg, da.

Geir Aalberg said:

> Som nevnt har det vært nevnt tidligere at det er dumt å legge møter
> til første uka i måneden siden alle andre foreninger gjør det samme.
> Jeg noterer at denne gangen har man i tillegg greid å innkalle til
> møte på samme dag som Oslo Ruby User Group:
>
> http://irb.no/

Hehe... Joda, Ruby-menneskene må jo kunne ha foredragene sine når de
ønsker, men strengt tatt er det vel DE som har møtedag på samme dag som
oss? Oslo.pm har hatt 1. Onsdag i måneden som fast møtedag siden 2002.
Er ikke det verdt noe?

> Tatt i betraktning at et gjennomsnittlig IRB-møte har ca 20+ deltagere,
> flere inspirerende foredrag samt gratis øl og pizza (mens et møte i
> Oslo.pm ofte består av å sitte alene på Dubliner og vente på at noen
> andre kanskje kommer) synes jeg det er en lite smart ide å forsøke ta
> opp konkurransen med disse.

"Ta opp konkurransen"? Vel, hvis du vet om noen firma som er interessert i
å sponse mat og drikke for Oslo.pm-møtene, så fortell gjerne om dem.
Bare husk at Ruby lever i en Hype-tilstand akkurat nå, og at sann-
synligvis er lurt å justere forventningene sine litt i henhold til det
(og motivasjonen til sponsorene :). Bekk er sikkert ute etter å
fremstille seg som en kul arbeidsplass (og for hva jeg vet så er de
kanskje det.)

Men hvorfor konkurrere mot hype? Det lurer jeg på. Perl har utallige
eksempler på at det fungerer godt til nesten hva som helst, men det er
ikke "på moten" akkurat nå. So what. Jeg vet om fordelene til Perl, og
om en stor del ulemper, men jeg synes det fremdeles er verdt å holde fast
på miljøet og språke og kompetansen - selv om Perl ikke lenger er "hot
enough for the cool guys".

> Nå har jeg heller ikke sett noen email med program for neste møte (og
> på websidene står det at siste møte var i desember) så for alt jeg
> vet er det ikke noe møte likevel. Men i så fall burde man ikke
> kringkaste dette på iCalender-feeden så jeg får det opp på mobilen
> og i kalenderne.
>
> http://oslo.pm.org/

Veldig godt poeng, og vi har jo pratet om dette før. Jeg ønsker å tilby
dette som svar:

   Oslo.pm er DIN forening. Hva skal DU gjøre for å forbedre den?

> Hvis man absolutt skal ha en fast dag, hva med Tredje Torsdag i måneden
> (tror den er ledig)? Eller kanskje bedre, vente med å innkalle til man
> 1) har noe på programmet og 2) har sjekket at det ikke kolliderer med
> andre populære arrangementer (fx Kjettersk Kjeller)?

Jeg synes ogsåKkjetterskKkjeller er morsomt, men om jeg må velge mellom
to arrangement, så foretrekker jeg den som har nytteverdi og relevanse
for jobben min. Underholdning finnes det så sinnsykt mye av, og jeg
TRENGER ikke mer av det.

Men sånt er jo veldig individuelt, og det er galt av meg å anta at alle
prioriterer som meg. Uansett personlige preferanser, så vet jeg at
Oslo.pm sannsynligvis er den største ansamlingen av Perl-folk på
østlandet (og hvem vet, kanskje til og med i Norge), og at foreningen med
det trenger å fungere på _sine egne_ premisser. Vi kan jo selvfølgelig
gjøre som du foreslår, og endre form til en Ad-Hoc forening som samles
bare når noen finner det for godt til å arrangere noe, me da vil du
sikkert oppdage at noen medlemmer vil si "jeg kommer ikke" fordi møtene
ikke er beregnelige nok.

Jeg har ikke lyst at Oslo.pm skal være "Foreningen for de som vil ha noe
å gjøre etter at de har vært på Ruby-pilsen og Kjettersk Kjeller og
Agile-møtet og alt det andre interessante som finnes der ute." eller "En
gjeng som arrangerer noe faglig en gang i blant." Den første gir et
signal om at det er for lite interessant som skjer (noe som definitivt
ikke stemmer), og den andre er ikke noe bedre enn det en hvilken som helst
faggruppe i et firma kan ordne selv.

Hvis du virkelig har så lite interesse i det vi driver med i Oslo.pm at
du ønsker å få foreningen til å innrette seg etter alle andre sine
kalendere, så foreslår jeg du heller drar på Ruby-møtet, og aksepterer
at du går glipp av det som evt. skjer i Oslo.pm regi.

Så jeg spør igjen.

   Oslo.pm er DIN forening. Hva skal DU gjøre for å forbedre den?

- Salve

--
#!/usr/bin/perl
sub AUTOLOAD{$AUTOLOAD=~/.*::(\d+)/;seek(DATA,$1,0);print#  Salve Joshua Nilsen