[Oslo-aktive] [Oslo.pm] Oslo.pm logo

Geir Aalberg geir at fandom.no
Fre 27. Jan 2006 07:57:55 PST

Salve J Nilsen wrote:

> Vi vet ikke prisen enda (det kommer jo an på hvor mange som kjøper, og
> startprisen har jeg sett til halvparten av det du foreslo).

Da er det neppe snakk om silketrykk, eller så er deler av de faste
kostnadene bakt inn i en overinflatert stykkpris. Jeg har laget t-skjorter
for ARCON siden 1988 og inntil for få år siden, samt en rekke andre
foreninger og arrangementer. Vi har vært storkunde hos Aktiv Reklame på
Stovner, som ved siden av Nilz er en av de største i Oslo. De opererte med
400 kr pr ramme + 10-15 kr pr trykk + skjortekostnad tidligere, og har vel
neppe blitt billigere. Rammekostnaden inkluderer reprofoto til film (dersom
man ikke har tilgang til fotosetter), smøring av emulsjon på ramma,
uv-belysning og fremkalling, samt vask av ramma etter jobben er ferdig.
Ganske mye jobb med andre ord, men det eneste saklige alternativet dersom
man skal ha noe som holder i vask (i motsetning til transfers).

> Joda, takk for ideer! Men dessverre er det vanskelig å få disse på
> trykk, og det er derfor jeg ber om forslag i form av vektorgrafikk e.l.

Da er det snakk om et utkast, og det burde være mulighet for å ta en
prinsippdiskusjon om hva en logo bør inneholde uten å måtte tegne utkast
eller henge seg opp i grafiske detaljer. Selv mener jeg at en logo bør
oppfylle flg krav:

1 - innholde noe som er unikt for Oslo, og som har gjenkjennelseseffekt (à
la den lille havfruen og Gamla Stan for hhv København og Stockholm)

2 - fungere både på lys og mørk bakgrunn

3 - fortrinnsvis benytte samme stil som de andre skandinaviske pm-gruppene
(dvs hvit sirkel med Republic of Perl og motiv inni), slik at man kan
presentere de samlet og umiddelbart ser likheten

> (Og slapp av Geir, jeg har sett litt av det du har laget før, og om du
> bestemmer deg for å faktisk bruke tid på noe så er jeg sikker på at du
> kan gi de aller fleste i Oslo.pm noe å overgå. :)

Kan jeg sikkert, men det er fordi jeg pleier å legge ned mye arbeid i
jobben. Det burde ikke være nødvendig for å kunne legge fram et forslag.
Derfor synes jeg man først burde ta en diskusjon og komme fram til en
konsensus om _hva_ man vil ha i en logo, så kan de som evt føler seg kallet
til å rentegne denne ha noe å forholde seg til og regne med at det ikke blir
kassert.

-geir