atan2 ??

Jarkko Hietaniemi jhi at iki.fi
Wed May 26 03:09:47 CDT 1999

Ari Jolma writes:

 > tämä vie nyt minulta uskottavuutta mutta sharpin lisäksi excel antaa
 > -0.165...
 >
 > kyseessä on maaston kaltevuuden laskenta ja kaava on
 >
 > pi - arctan(b/a) + pi/2(a/abs(a))

$ perl -wl
use Math::Trig;
print atan(104.17/-625);
__END__
-0.165153866599328
$

 > kun maaston tangentin yhtälö on
 >
 > y = -a/b * x - c/b
 >
 > ja maastohan on kalteva sinne sun tänne välillä 0...2*pi, kun 0=pohjoinen
 > ja kulma kasvaa kellon mukaan
 >
 > tietty mulla voi olla vikaa noissa a:ssa ja b:ssä

Luulen että tässä on kyse siitä että atan2() on määritelty
palauttamaan eri alueelle skaalattuja arvoja kuin kaltevuuskaavasi
olettaa.

--
$jhi++; # http://www.iki.fi/jhi/
        # There is this special biologist word we use for 'stable'.