Kommentteja perlre suomennukseen.

Sami Itkonen si at iki.fi
Sun May 2 15:33:30 CDT 1999

According to Jukka Tapani Juslin <jtj at niksula.hut.fi>:

> Heip!
>
> Sain jonkinlaisen aloitelman tuosta käännöksestä tehtyä. Siinä ei ole
> perlre edes vielä ihan kokonaan, mutta jos tuohon saisi jotain kommentteja
> niin voisi tuota hommaa jatkaa.

Vähän tuntuu olevan lappeen rantalaista..

> Olisihan se hienoa, jos vähän saataisiin noita käännettyä. Onko kukaan muu
> tehnyt mitään?

> PERLRE(1)	Perl ohjelmoijan viiteteos		PERLRE(1)

Perl-ohjelmoijan

> NIMI
> 	perlre - Perlin säännölliset lausekkeet
>
> KUVAUS
> 	Tämä sivu kuvaa perlin säännöllisten lausekkeiden syntaksin. Jos
> 	haluat tietää kuinka säännöllisiä lausekkeita käytetään sovittamis
> 	operaatiossa, sekä esimerkkejä samasta, katso m// ja s/// perlop
> 	manuaalisivuilta.

Kuvaus säännöllisten lausekkeiden käytöstä sovittamisoperaatiossa ja
erimerkkejä niistä löytyy perlop-manuaalisivulta m// ja s/// -operaattorien
yhteydessä.

Kannattaisiko syntaksi 'suomentaa' ?

> 	Sovitus operaatiolla voi olla useanlaisia muuntimia. Muuntimet,

.. monenlaisia

> 	jotka liittyvät säännöllisten lausekkeiden tulkkaamiseen on listattu
> 	alla. Muuntimet, jotka muuntavat operaation luonnetta, katso

Liikaa toistoa, sanoisi lukion äidinkielen opettajani ;)

> 	m// osio perlop man-sivuilta ja s// samasta paikasta.
>
> 	i	Tee sovitus kirjaisimen koosta välittämättä
>
> 		Jos use locale on voimassa, kirjasinkartta otetaan
> 		silloisesta ympäristöstä. Katso perllocale man-sivut.
>
> 	m	Käsittele merkkijonoa useina riveinä. Se on, muuta "^"

riveinä, eli muuta ..

> [...]
> 		merkkijonon alusta tai lopusta.
>
> 	s	Käsittele merkkijonoa yhtenä rivinä. Se on, muuta "."
> 		osumaan mihin tahansa merkkiin ikinä, jopa rivinvaihto-
> 		merkkiin, johon se ei yleensä osuisi.
>
> 	x	Väljennä jonosi sovitusehtoja hyväksymällä välilyönnit
> 		ja kommentit.
>
> 	Nämä kirjoitetaan yleensä "/x muunnin", vaikka erotin ei aina
> 	ole kauttaviiva. Itse asiassa, mikä tahansa näistä muuntimista
> 	voi olla sulautettuna säännälliseen lausekkeeseen itseensä
> 	käyttäen uutta (?...) rakennetta. Katso alla.
>
> 	/x muunnin itse tarvitsee hieman lisää selitystä. Se kertoo

/x muunninta pitää selittää hieman lisää.

> 	säännöölisten lausekkeiden sovitus-koneelle olla ottamatta

jättäisikö parserin suomentamatta ?

> 	huomioon välilyöntejä, jotka eivät ole kenoviivojen välissä
> 	eivätkä merkkijonon sisällä. Voit käyttää tätä säännöllisten
> 	lausekkeitesi rikkomiseen (hieman) luettavampaan muotoon.

rikkoa on vähän liian vahva ilmaisu tähän.. muokkaamiseen ?

> 	# merkkiä käsitellään myös meta-merkkinä aloittamassa kommentin,
> 	kuten normaalissa Perl koodissa. Tämä tarkoittaa myös, että jos

Perl-koodissa.
.. myös sitä, että..

> [...]
> 	poistokoodi perlop man-sivuilta.
>

> 18/Apr/99		perl 5.004_02				1
>

> PERLRE(1)	Perl ohjelmoijan viiteteos		PERLRE(1)
>
> 	Säännölliset lausekkeet
>
> 	Merkkijonot, joita käytetään merkintunnistukseen ovat säännöllisiä
> 	lausekkeita kuten ne, jotka toimitettiin säännölliste lausekkeiden
> 	versiossa 8. (Itseasiassa, rutiinit on johdettu (kaukaisesti)
> 	Hanry Steinerin vapaasti jaettavasta uudelleen toteutetusta
> 	V8 rutiini joukosta.) Katso osio Version 8 Regular Expressions
> 	yksityiskohtia varten.
>
> 	Erityisesti seuraaville meta-merkeillä on vakioidut egrep

egrep-tyyliset

> [...]
> 		^  Sovita rivin alusta lähtien
> 		.  Hyväksy mikä tahansa merkki (lukuunottamatta
> 	 	   rivinvaihto)
> 		$  Sovita rivin lopusta alkaen (tai ennen rivinvaihtoa
> 		   lopussa)
> 		|  Muuntomerkki
> 		() Ryhmittely
> 		[] Merkkiluokka
>
> 	Vakiona "^" merkki on taatusti yrittää sovittaa vain merkkijonon
> 	alussa, "$" merkki lopussa (tai ennen rivinvaihtoa lopussa) ja
> 	Perl tekee tiettyjä optimointeja oletuksella, että merkkijono
> 	käsittää vain yhden rivin. Sulautettuja rivinvaihtoja ei soviteta

Normaalisti "^"-merkki sovittaa varmasti vain ..

> 	"^" tai "$" avulla. Voit kuitenkin toivoa käsitteleväsi

Voit saattaa haluta ..

> 	merkkijonoja monirivisenä puskurina niin että "^" sovittaa minkä-
> 	tahansa rivinvaihdon jälkeen, ja "$" rivinvaihtoa ennen. Pienen
> 	ylimääräisen työn avulla voit tehdä tämän käyttääen /m muunninta
> 	sovittamis-operaatiossa. (Vanhemmat ohjelmat  tekivät tämän
> 	asettamalla $*, mutta tämä käytäntö on muuttunut (vanhat
> 	ohjelmat menevät kuitenkin tulkista läpi).

..mutta tätä käytäntöä ei suositella

> 	Hyödyntääksesi monirivisiä korvaus-operaatiota, "." merkki ei
> 	ikinä sovita rivinvaihtoa ellet käytä /s muunninta, joka käskee
> 	Perlin tulkita merkkijono yksirivisenä vaikka se ei olisikaan.
> 	/s muunnin on voimakkaampi kuin $* tapauksessa että sinulla

, jos sinulla sattuu olemaan..

> 	on (huonosti käyttäytyvää) vanhaa koodia, joka määrittää sen toi-
> 	sesta moduulista käsin.

>            \l          alenna kirjasin (vrt. vi)
>            \u          ylennä kirjasin (vrt. vi)
>            \L          alennas kunnes \E (vrt. vi)
>            \U          ylennä kunnes \E (vrt. vi)
>            \E          loppu kirjasimen muunnin (vrt. vi)
>            \Q          kommentoi säännöllisten lausekkeiden meta-merkit
> 		       kunner \E

alenna ? ylennä ?

--
 Email: si at iki.fi, WWW: <URL:http://www.iki.fi/si/>