Perl-firmasta

Ari Jolma ajolma at ahti.hut.fi
Fri Apr 16 04:53:42 CDT 1999

Laitanpa tähän nyt viimeaikaisten kehitysten valossa mun ajatuksia tästä
Perl-firmasta, josta on ollut puhe.

Viittasin jossain välissä Maailmanpankkiin. Mulla (virallisesti TKK:lla) on
ollut niiden kanssa sopimus, jonka pohjalta on tehty systeemiä, joka
paljolti perustuu webbiin. Asiakkaat, tässä vesi- ja viemärilaitokset,
joita on eri maista, keräävät dataa omasta toiminnastaan ja lähettävät sen
serveriä ylläpitävälle organisaatiolle (joka on toistaiseksi meidän labra)
sähköpostilla, webin kautta tms. Data menee tietokantaan, jossa se säilyy
ja jalostuu erinäisillä tempuilla (esim. siitä lasketaan uusia lukuja).
Tietokannasta tehdään sitten webbisivuja, downloadattavia tietopaketteja
tms. Arvaatte varmaan millä työkalulla pääasiassa. Kaikenlaisia suojauksia
tietysti käytetään: käyttäjätunnuksia ja niiden oikeuksia jne.

Nyt, kun ollaan päästy aika hyvin alkuun, niin se porukka, jolla tätä on
tehty (ohjelmoinnista yms. systeemianalyysista olen vastannut paljolti
minä) suunnittelee, että hommaa jatketaan myös oman firman kautta. "Oma
firma" on samanlainen epämääräisyys kuin niissä puheissa mitä meillä on
ollut. Asia saattaa kuitenkin konkretisoitua lähimpien kuukausien aikana:
lue: projekti pannaan pystyyn ja rahat saadaan. Tämän websaitin kehitykseen
& sen pyöritykseen voisi saada rahaa esim. 150 000 FIM.

Jos me (nyt siis helsinki.pm) saadaan firma pystyyn, niin asioiden niin
salliessa hoitaisin mielelläni tuon projektin sen kautta ja siinä riittäisi
tekemistä muillekin.

Miten kaikki käytännössä tapahtuu on vielä mysteeri. Iso tekijä on Pankki
itse, koska kaikki mitä nyt on tehty on sen omaisuutta. En muuten halua
konkretisoida enempää tuota hommaa enkä varsinkaan antaa URLia tällä
listalla koska Pankissa ollaan allergisia sille, että tieto tästä
keskeneräisestä työstä leviää - tämä nimimerkillä kokemusta on jo mutta
ilman lakimiehiä on selvitty toistaiseksi.

Eli siis: a) firma b) firmalle kiintein linjoin varustettu Internet-yhteys
+ kunnon kone c) hyviä tyyppejä joille jakaa hommia.

Ari