[Warszawa-pm] WebNano

piotr pogorzelski pp w webtel.pl
Śro, 5 Maj 2010, 08:31:57 PDT

> Z middleware jako takim to na pewno nie chciałbym konkurować.  Będę
> musiał się nad tym zastanowić jak to moje rozwiązanie umieścić w tym
> kontekście, na pewno można je używać razem z wieloma plackowymi
> middleware.
>
> Jak masz jakieś własne pomysły co by się miało w takim frameworku
> znaleźć to możemy podyskutować.  WebNano jest ciągle eksperymentem -
> więc może porzucę go dla Twojego rozwiązania :)

rozwiazania to ja nie mam.
na pewno potrzebne jest howto, jak skladac do kupy poszczegolne elementy
aby zbudowac dzialajaca aplikacje. troche mi zajelo zrozumienie

te elementy to standard, ktory wystepuje w kazdej aplikacji
	autentykacja
	autoryzacja
	cache
	baza danych
	szablony
	walidacja danych/formularzy
	filtry
	uslugi (SOAP, REST)

moze wewnetrzne redirecty, automatyczne generowanie formularzy

szablony tez sliska sprawa. niektorzy lubia oddzielenie
kodu od prezentacji (Tempalte::Tolkit) albo programowanie
w perlu zamiast uczenia sie jezyka szablonu (HTML::Mason)

Middleware daje proste stackowanie poszczegolnych
modulow, kore sa uruchamiane potem w kolejnosci dodawania

mozna w ten sposob dodac np autoryzacje czy inne elementy lancucha
przetwarzania requestu

dla mnie zasadnicza zaleta jest mozliwosc uruchomienia tego
przez fastcgi, majac Plack::Request zamiast archaicznego CGI.pm
(jak juz pisalem wczesniej)

teraz musialbym napisac mapowanie Plack::Request na Apache::Request
albo Plack::Request na jakies Plack::CGI (moze juz jest?)
i wtedy juz moglbym podpiac HTML::Mason jak w mod_perlu (bez CGI.pm,
ktory mnie jakos dziwnie uwiera) albo CGI::Ex.

Mason ma wlasny system cache. A troche brakuje mi takiej implementacji,
ktora automatycznie czyscilaby elementy wyzszego poziomu, gdy zmieniaja
sie elemetny nizszego poziomu.

czyli mialbym cache calej strony, i poszceglnych elementow wspolnych
dla roznych stron. i przy zmianie jednego z takich elementow
czyscilby sie cache rowniez stron zaleznych (rowniez posrednio) od
takiego malego elementu.

a moze lepiej zintegrowac CGI::Ex z Plack? i rozbudowywac CGI::Ex?

choc bardzo podoba mi sie idea Middleware i wkladania kolejnych
swoich modulow w proces przetwarzania requestu, zamiast
decydowania sie na framework ze swoim "process flow"

jak dla mnie, framework musi zalatwiac wszystko tak, aby dalo sie
myszka wyklikac aplikacje.

inaczej bedzie to tylko kolejne "nieskonczone narzedzie"

alternatywa to robic male klocki pasujace do siebie, i niech kazdy
buduje swoj framework/aplikacje.
czyli bardziej taki zestaw klockow (istniejacych,nowych, byle
pasujacych do siebie) plus zestaw "recepies". dla bardziej
zaawansowanych

a moze lepiej w tym czasie pograc na konsoli ;)

ja osobiscie dla siebie widze zapotrzebowanie na cos co
pozwoli mi szybko pisac cos co bedzie wystawiane uslugami
(zarowno SOAP jak i REST, zwracajace XML,HTML lub JSON).
strona wizualna mnie mniej interesuje, a Placka widze jako
transport HTTP dla tych uslug. jakby miec framework na cos
takiego, moze ten pomysl odciagnalby mnie od konsoli.

aha, poczytalem o Moose. powoli sie przekonuje :)
tym bardziej, ze to styl perla6

--
pp