[Vlaanderen] Perl is dood ?

Wendy vlaanderen.pm at wendy.org
Mon Dec 24 04:22:31 PST 2007

Beste Stefaan,

At 12:48 24-12-2007, stefaan wrote:
>Beste,
>
>Mag ik eerst en vooral zeggen dat ik geen enkel diploma of job heb in de IT.
>Door omstandigheden ben ik in contact gekomen met Perl als de taal
>voor CGI enzovoort.

Hiero, op beide punten ditto.

>Hoewel ik in Westvlaanderen niemand ken die Perl schrijft of kent,
>had ik begin 2007 het genoegen om kennis te maken met jullie vlaamse
>community in de Piano bar.

Dat was inderdaad een genoeglijke bijeenkomst. Inmiddels zijn er
diverse andere bijeenkomsten geweest, afgelopen week waren we zelfs
met ons zessen bijeen in Mechelen.  Als je er bij was, had je nu meer
mensen gekend die Perl schrijven en kennen.  Je bent volgende maand
weer van harte welkom.

>De Nederlandse aanwezigen ;) hebben me overtuigd dat ik verder kon
>gaan met Perl

Grijns...  Die Nederlanders blijven bij het advies.

>Sinds een maand heb ik een paar boeken aangeschaft en begin ik de
>werking Perl/CGI voor websites te begrijpen.
>Ik heb nog een hele weg af te leggen.
>Ik mag hopen dat het geen verloren moeite is
 of ik moest slaafs de
>producten van Bill Gates aanschaffen en opgaan.
>Het gebrek aan Perl cursussen op gelijk welk niveau maakt de taal
>onbekend in mijn regio. Spijtig.. maar doet mijn wenkbrauwen fronsen
>als ik vorige discussie volgde.

Soms is het marketinggeweld van andere programmeertalen zo stevig,
dat Perl-liefhebbers er wat moedeloos van worden.  Natuurlijk is
kritiek op Perl mogelijk en regelmatig ook terecht, maar dat geldt
voor elke programmeertaal.  Perl heeft zich bewezen en bewijst zich
nog elke dag.

>Volgende boeken
>    * Perl in 24uur 2de editie
>    * MySQL 5
>    * Cgi programming with perl
>    * Beginnen web development with perl
>Heb ik ondertussen gelezen/doorbladerd.

Je zou ook Intermediate Perl en Mastering Perl aan je lijstje kunnen
toevoegen.  Voeg dan zeker ook Perl Best Practices, Perl Hacks, Perl
Testing en Perl Cookbook (2e editie) toe kunnen voegen.  Tot dusver
O'Reilly.  Andere uitgevers hebben ook boeken geschreven die zeer de
moeite waard zijn: Object Oriented Perl (inmiddels al oud maar zeer
goed boek van Manning), Beginning Perl (2e editie, Apress), Pro Perl
(Apress), Perl Medic (Addison Wesley).

>Image handling upload en beveiliging is me nog niet duidelijk in
>Perl magick of andere module misschien

>Allé, jullie community gaf mij de hoop om iets te bereiken met Perl.
>Het is toch geen doodlopende straat..
>Na een periode van overmatig hard werken hoop met de extra vrije
>tijd naar jullie meetings bij te wonen.

Graag, hopelijk volgend jaar, in eerste instantie volgende maand, tot
ziens in Mechelen.

>Super feesten toegewenst voor deze oudejaar periode

>Stefaan Lesage

Jij ook!