[Vlaanderen] Perl is dood?

Wendy vlaanderen.pm at wendy.org
Mon Dec 24 04:02:28 PST 2007

At 11:26 24-12-2007, Geert Theys wrote:
 >Hallo,
 >
 >om even mijn eigen standpunt te verduidelijken welk ik niet gegeven heb
 >in mijn initiele mail. Ik heb zelf meerdere jaren ontwikkeld in perl en
 >heb ook een voorliefde voor deze taal. Ik probeer echter nuchter te
 >staan tegenover de realiteit.
 >
 >Een eerste punt is dat ik het eens ben met het artikel op vele punten.
 >Maar ik hoor altijd hetzelfde punt. Als het je niet aanstaat verbeter
 >het dan. Je moet niet klagen pas het aan. Ik vind dit eerlijk gezegd een
 >simpele dooddoener.

Het punt is niet óf het een simpele dooddoener is.  Veel programmeurs
doen er namelijk wat mee.  Ze helpen mee, door code te schrijven, te
testen en/of te documenteren.  Wie de mailinglists rond Perl
5.(8|10), Perl 6 en Parrot een beetje volgt, ziet dat er vele mensen
heel veel vrije uren steken in de ontwikkeling van Perl en
Parrot.  Alleen al daarom is de stelling "Perl is dood" een onware
stelling.  En alleen al daarom is het geen simpele dooddoener om te
stellen dat wie iets aan Perl niet aanstaat, zelf aan de slag zou
moeten gaan: als zovele anderen het doen, elk op hun eigen niveau,
elk met het aspect waar ze wat kunnen betekenen, elk met het aantal
uren dat ze er aan kunnen en willen besteden, waarom jij dan
niet?  Dat is toch echt veel zinvoller dan discussies te houden of
Perl al dan niet dood is.

 >Ik ben het wel eens dat een ontwikkelaar belangrijk is in het schrijven
 >van degelijke code. Maar welke criteria voldoen aan goede code?

Daar zijn al boekwerken over vol geschreven.

 >Moet de
 >code kort zijn?

Niet persé.  Vaak is het beter als code korter is.  Ook daar zijn
boeken over vol geschreven.  Zie ook "Perl Best Practices", "Perl
Medic", "Perl Hacks" en vele andere Perl boeken.

 >Onderhoudsvriendelijk?

Graag.

 >Snel?

Graag.

 >Dat zijn uiteindelijk
 >vragen en ik denk dat verschillende talen verschillende voordelen
 >hebben.

Je kunt in elke taal code schrijven die (on-)leesbaar is, snel of
langzaam, uitgebreid of kort, onderhouds(on)vriendelijk, goed of
slecht gedocumenteerd, buggy of relatief foutloos.  Feit blijft dat
er immens veel code in Perl geschreven is, nog steeds onderhouden en
uitgebreid wordt, dat Internet nog steeds werkt mede dankzij veel
Perl-code, dat er nog elk jaar nieuwe Perl-boeken uitkomen, dat CPAN
nog steeds uitgebreid en onderhouden wordt, en nog veel andere Perl-zaken.

Alles wat je opnoemt aan vragen blijven belangrijk, voor elke
programmeertaal.  Het zijn niet de vragen waarmee bepaald kan worden
of Perl dood is, of dat andere programmeertalen beter zijn dan Perl.

 >Ik kan zeker beamen dat ik rare spagetti code gezien heb in een dozijn
 >verschillende talen :) En heb ook goede code gezien in een dozijn
 >verschillende talen.
 >
 >Spijtig genoeg volg ik alles niet meer zo close op als vroeger.
 >Waarschijnlijk daarom heb ik de polemiek gemist.

Dat blijkt.  Je poging om een nieuwe polemiek te starten, houdt
volgens mij hier op.  Je voegt geen nieuwe onderwerpen toe, geen
nieuwe standpunten, geen nieuwe vorm van debat, geen nieuwe
feiten.  Het zou je sieren als je de ontwikkelingen wel zou volgen
voor je een polemiek zou proberen te starten.

 >Ik
 >probeer de schakel te zijn tussen de gebruiker en de ontwikkelaar.

Dat is je werk, daar verdien je je geld mee.  Als je klant Perl-code
heeft, en er niet voor wil betalen om het naar Java of Python om te
zetten, heb je een goede Perl-ontwikkelaar nodig om de Perl-code van
je klant te onderhouden of uit te breiden.  En omgekeerd.

 >don't even care in welke taal hij dit schrijft zolang het aan volgende
 >criteria voldoet:
 >
 >- onderhoudsvriendelijk geschreven
 >	* code guidelines volgen
 >	* commenten van code
 >	* MVC model gebruiken
 >- UI moet gebruiksvriendelijk zijn. Dus er gaat evenredig veel aandacht
 >  naar uit als naar de achterliggende code.

Je houdt een betoog voor goede code, niet of Perl al dan niet dood is.

Fijne feestdagen en graag tot volgend jaar.

Groetjes,
Wendy