[Vlaanderen] Perl is dood?

Wendy vlaanderen.pm at wendy.org
Thu Dec 20 03:42:22 PST 2007

Beste Geert,

Ik ben nog steeds een grote fan van Perl en ik ben er van overtuigd
dat Perl verre van dood is en in feite nog springlevend is.  Getuigen
daarvan zijn overal te vinden waar je maar kijken wil.  De vele
honderden actieve groepen Perl Mongers (gisteravond een genoeglijke
Vlaanderen Perl Mongers in Mechelen), de Perl Workshops in vele
landen, de goed bezochte YAPC's, de vele bedrijven die Perl gebruiken
en de grote aantallen die werken aan de verdere ontwikkeling van Perl
(Perl 5.10, Perl 6, Parrot).

De discussie die je wilt, is elders al gevoerd.
http://perlmonks.org/index.pl?node_id=615848
http://use.perl.org/~autarch/journal/33209

Op Google krijg je 540 resultaten:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=avatraxiom+perl+problem+bugzilla&btnG=Google+zoeken&meta=

De problemen van Perl die avatraxiom in zijn artikel beschrijft, zijn
al vele jaren bekend en werden eerder (zelfs regelmatig) door anderen
genoemd.  Veel van die problemen zijn ook als kracht van Perl uit te
leggen.  Andere problemen die hij noemt zijn opgelost, of kunnen
opgelost worden (tenminste, als iemand de moeite neemt ze op te
lossen, in plaats van er louter over te klagen, zoals het genoemde
geheugenprobleem van mod_perl, waar Liz gisteren zeer toevallig een
presentatie over gaf bij Vlaanderen.pm).  Avatraxiom schrijft het
zelf ook al: "Perl lacks a real exception mechanism. We would have to
write our own if we want one.".  Tsja 'traxje', doe dat dan, als je
het zo goed weet.

In de reacties op het artikel waar je naar verwijst, wordt door
anderen al genoemd dat de mensen die toen Bugzilla ontwikkelden, niet
bepaald de meest ervaren Perl-gebruikers waren.  Goede programma's
schrijven is moeilijk in elke programmeertaal.  Als we slechte
applicaties gaan gebruiken als maatstaf hoe goed, hoe slecht, hoe
dood of hoe gedoemd een programmeertaal is, dan zijn er diverse
programmeertalen doder dan het doodste stuk van Perl: Java, PHP,
Javascript, C#...   Ik heb wel zulke immens slechte applicaties
gezien, ik ben blij dat er nog goede programmeurs in de wereld zijn
die in eender welke programmeertaal goede programma's maken.

De dood van Perl is al enkele keren eerder beschreven en toch groeit
het aantal computers met Perl, het aantal regels Perl-code, elke YAPC
is beter bezocht dan de vorige, de meetings van Perl Mongers sterven
ook maar niet uit...

Je wilt een discussie starten, maar je geeft zelf je eigen standpunt
niet, je geeft geen voorzet, je geeft geen beschrijving van wat
Avatraxiom schrijft.  Wij moeten dat artikel lezen, de reacties er
op, opzoeken wat elders over dit artikel geschreven is, en dan de
discussie voor jou starten?  Het komt bij mij over als "bewijs mij
dat Perl nog niet dood is, ik wil de moeite zelf niet nemen".

Ik vind de discussie over het verdere leven van Perl eerlijk gezegd
veel interessanter dan hoe slecht het nu met Perl zou gaan.  Ik zie
dagelijks wat de kracht van Perl is.  Er is toekomst voor Perl.