[Vlaanderen] Perl for system administrators

vlaanderen.pm at wendy.org vlaanderen.pm at wendy.org
Fri Sep 15 23:03:35 PDT 2006

At 23:06 15-9-2006, ecocode wrote:

 >Wendy,
 >Jouw opmerking klonk mij ietwat vreemd. Ik vind het eigenlijk helemaal
 >geen uitzonderlijke plaats voor Perl toepassingen !

Ik vind het ook helemaal geen uitzonderlijke plaats, ik ben helemaal
blij en enthousiast en vol bewondering dat er Perl gebruikt wordt in
deze tak van bedrijvigheid.  Ik zou er zelf namelijk niet aan gedacht
hebben dat iemand zelf Perl zou gaan gebruiken voor zulk toepassingen.

 >Daarom ietwat meer uitleg. Kijk even naar mijn (weliswaar beperkte)
 >site: www.beavernet.be . Wij plaatsten een 2000 m2 glas te Amsterdam,
 >misschien ken je deze gebouwen ?

Nee, sorry, de gebouwen ken ik niet.  Ik hou zelf niet van gebouwen
van beton, staal en glas, ik ben een liefhebber van klassieke
steen/baksteen en traditionale bouwmethoden (liefst zonder
beton).  Maar ik kan wel genieten van technische hoogstandjes, en ik
zie zo dat Project "Miranda" zo'n hoogstandje is, chapeau!

 >Wat heeft Perl daar nu mee te maken ? Even een lijstje van de lopende
 >toepassingen :
 >- optimalisatie van profiel snedes : Perl helpt hier in het genereren
 >  van een tekst file welke vervolgens via fork als input dient voor een
 >  optimizer. Het script neemt vervolgens de output terug van de
 >  optimizer om er een mooi rapportje van te maken.
 >- allerhande berekeneningen zoals glasdikte enz.
 >- beheer van de voorraden
 >- prijzenberekening en rapportering
 >- en nog vele andere 'management' toepassingen

Ik vind het echt geweldig.  Petje af, complimenten, thumbs up, wow!

 >Eigenlijk kende ik begin jaren 90 dbase en foxpro (waarin ik nu nog
 >databestanden heb). Vervolgens zocht ik een soort 'high' level language,
 >open source, multi-platform, met mogenlijkheid tot behandelen van dbf
 >bestanden... en dan was de enige waardige oplossing Perl !
 >
 >Perl is echt een volwaardige "management-tool" hoor !

Daar weet ik alles van.  Bij ons voormalige bedrijf, xxLINK, dat Liz
en ik dus verkocht hebben in 1999, gebruikten we Perl ondermeer voor
de urenregistratie en -analyse.  Met een web-interface konden de
werknemers op kantoor en thuis en elders hun uren invullen.

Mijn opmerking was dus zeker niet negatief bedoeld, integendeel.