[Vlaanderen] Perl for system administrators

ecocode eco at ecocode.net
Fri Sep 15 14:06:07 PDT 2006

* "vlaanderen.pm at wendy.org" <vlaanderen.pm at wendy.org> wrote:

| characters.  Perl always seems to find its way to places where one
| would not expect it (glass domes, who would think of that?).  It

Wendy,
Jouw opmerking klonk mij ietwat vreemd. Ik vind het eigenlijk helemaal
geen uitzonderlijke plaats voor Perl toepassingen !

Daarom ietwat meer uitleg. Kijk even naar mijn (weliswaar beperkte)
site: www.beavernet.be . Wij plaatsten een 2000 m2 glas te Amsterdam,
misschien ken je deze gebouwen ?

Wat heeft Perl daar nu mee te maken ? Even een lijstje van de lopende
toepassingen :
- optimalisatie van profiel snedes : Perl helpt hier in het genereren
  van een tekst file welke vervolgens via fork als input dient voor een
  optimizer. Het script neemt vervolgens de output terug van de
  optimizer om er een mooi rapportje van te maken.
- allerhande berekeneningen zoals glasdikte enz.
- beheer van de voorraden
- prijzenberekening en rapportering
- en nog vele andere 'management' toepassingen

Eigenlijk kende ik begin jaren 90 dbase en foxpro (waarin ik nu nog
databestanden heb). Vervolgens zocht ik een soort 'high' level language,
open source, multi-platform, met mogenlijkheid tot behandelen van dbf
bestanden... en dan was de enige waardige oplossing Perl !

Perl is echt een volwaardige "management-tool" hoor !

--
Erik