[Oslo-aktive] NetBeans IDE for Perl-utvikling

Salve J Nilsen sjn+oslo.pm at pvv.org
Søn 28. Mar 2010 06:22:03 PDT

Trond Husø said:

> Hei Salve/styret/gruppe,
>
> Egentlig ikke en sak for dere, men likevel:
>
> Jeg bruker NetBeans IDE til bl.a. utvikling i Perl (det lille jeg
> gjør), men NetBeans har ikke støtte for Perl. Da i form av null
> syntax-hjelp, null fargelegging osv.
>
> Er det et forslag at "det offisielle" Perl miljøet tar tak i dette?
> Noe å sende videre til andre miljøer?

I oktober ifjor var det en undersøkelse om hva slags editorer som ble
brukt i Perl-miljøet, og resultatet ble annonsert her:

   <http://perlide.org/poll200910/>

Ser ut som om NetBeans ikke en gang havnet på lista. :-/ (Eller havnet
innunder "Other answer...")

Tviler derfor litt om at det er stort nok miljø av NetBeans brukere
som er i din situasjon (og som derfor kunne være kandidat for det du
spør om.)

Personlig bruker jeg mest vim og emacs, og har brukt litt tid på Padre
i det siste. Om du kommer fra Windows-verdenen så har jeg hørt mange
skryte av Notepad++, men om du vil ha en ordentlig IDE (med
refaktoreringsstøtte og alt annet fancy) så er vel Eclipse eller
Komodo verdt å se på, eller Padre dersom du ikke vil bruke penger.
Kjenner ikke om Eclipse og Komodo er gode verktøy.

Uansett, kult at du så etter å forbedre verktøyet du allerede bruker
(rett holdning i et fri programvare-miljø, IMO.) Kjenner du andre som
bruker NetBeans til Perl-utvikling?

- Salve

--
#!/usr/bin/perl
sub AUTOLOAD{$AUTOLOAD=~/.*::(\d+)/;seek(DATA,$1,0);print#  Salve Joshua Nilsen