[Oslo-aktive] Møtefrekvens

Salve J Nilsen sjn+oslo.pm at pvv.org
Ons 6. Jun 2007 07:43:16 PDT

Geir Aalberg said:

> Men ikke alle som anser det som viktigere å bli husket enn at folk har
> anledning til å delta.

Hvem ønsker vi at skal delta? Slik jeg ser det så har vi ikke mange
alternativene for prioritering av "hvem vi ønsker å ha med".

  1) Vi lar "kjernen" velge en dag som passer for dem.
     +: Flere fra "kjernen" har mulighet til å møte opp
     +: "De som bidrar bestemmer"
     -: Mindre inkluderende en alternativene
     -: Møtedato kan fremdeles være vanskelig for mange medlemmer

  2) Vi lar styret velge en dag som passer for dem. (samme plusser og
     minuser som i 1), med justeringer for bidragsmengder.)

  3) Vi tar en avstemming blandt medlemmene.
     +: Veldig demokratisk (spesielt hvis vi lar avstemming gå over flere
        runder)
     +: Kanskje flere kommer når det ikke er faglig program?
     -: Mer arbeide å iverksette en for alternativene.
     -: Møtedato kan fremdeles være vanskelig for noen av de som er i
        "kjernen".

  4) Vi endrer ikke møtedato
     +: Krever minst arbeide for å iverksette :-P
     +: Beregnelighet i møtedato gir medlemmene muligheten til å
        planlegge oppmøte.
     -: Ikke spesielt kreativ møtedato => andre vil arrangere noe samtidig
        => færre oppmøtte grunnet "dobbeltbooking".
     -: Vi har nå tilstrekkelig erfaring at det ikke er mange som møter
        opp. Hvis møtedag er hovedårsaken til dette, _må_ vi endre
        møtedato.

Jeg tror hver av disse strategiene vil medføre at et forskjellig subsett
av medlemmene vil bruke tida si på Oslo.pm. Jeg er lat, så jeg
foretrekker 4), men om møtedag faktisk er en hovedgrunn til at lite skjer
i Oslo.pm, så kunne jeg tenke meg at 1) ble brukt til å avgjøre
møtedag. Dessverre er det vanskelig å vite om møtedag er hovedgrunnen
til inaktiviteten uten at vi spør medlemmene - så vi bør bruke strategi
3) for å finne ut av dette.

Oh joy. Hva sier styret (strategi 2) til dette? ;-D

> Så hvorfor har dette aldri vært noe problem for konstellasjonen
> NUUG-OLUG-Oslo.pm? Fordi man er interessert i å snakke sammen for å
> unngå kollisjoner, kanskje?

Da vi hadde første møte Oslo.pm hadde vi også en diskusjon om
møtedato, og det viktigste vi fikk oppnådd da var å ikke kræsje med
NUUG sine arrangementer. Siden den gang har NUUG byttet fra
midterste-torsdag til midterste-tirsdag, og lagt til to møtedager til
(tirsdag før og etter medlemsmøtet) for de mest aktive blant dem.

Historien bak OLUG sin møtedag kjenner jeg ikke. Og uansett så tror jeg
det er mere til hjelp for de andre foreningene at vi _ikke_ bytter
møtedato når noe kolliderer enn om vi gjør det.

- Salve

--
#!/usr/bin/perl
sub AUTOLOAD{$AUTOLOAD=~/.*::(\d+)/;seek(DATA,$1,0);print#  Salve Joshua Nilsen