[Oslo-aktive] OT: Hjelp søkes til studieprosjekt

Geir Aalberg geir at fandom.no
Man 13. Mar 2006 09:21:29 PST

Howdy,

I forbindelse med et prosjekt på Blindern (INF3210/4210
Informasjonsdesign) ønsker jeg å komme i kontakt med så mange som
mulig som bruker en eller flere av tjenestene nedenfor:

- del.icio.us (evt de.lirio.us e.a.)
- last.fm
- FOAF

(Dersom du ikke skjønner hva noe av dette er, bruker du det
sannsynligvis ikke og kan ignorere resten av mailen.)

Ideen bak prosjektet er å bruke "folksonomy" til å vekte linker i
del.icio.us (evt også Google) kvalitativt utfra personer man kjenner
(og disse igjen kjenner, etc), som et middel for å bekjempe linkspam
(på web, ikke email). Til dette trenger jeg å sette opp et nettverk
av personer som bruker tjenestene, for å ha noe å forske på.

Dersom noen har lyst til å delta, trenger jeg å få tilsendt linken
til deres (public) profilside, fx slik:

http://del.icio.us/geira
http://www.last.fm/user/mr_pharmacist

Emailadressene deres vil ikke bli lagret noe sted, men jeg kommer til
å sende ut en liste over alle påmeldte personer så dere kan merke av
hvem dere "kjenner" og på bakgrunn av det lage et nettverkskart. Det
er ikke så viktig at man har lagret mange linker eller at nettverket
reflekterer virkeligheten, bare det er noe som man kan bruke som
datagrunnlag. Selve nettverket vil bli midlertidig lagret som FOAF-
filer på web, og slettes etter at prosjektet er ferdig. Applikasjonen
vil sannsynligvis bli en Javascript bookmarklet eller et Greasemonkey-
script, men det er ikke klart ennå.

-geir