Grid moduuli

Ari Jolma ajolma at water.hut.fi
Mon Nov 22 12:36:52 CST 1999

Hmm,

Korkeusmallien käsittelyalgoritmit eivät kiinnosta? Minua kiinnostaisi
tarjota kuitenkin tuota Grid-moduulia CPANiin ja, kuten PAUSE:n sivulla
sanotaan, olisi hyvä, että asiasta olisi julkisesti keskusteltu ensin.
Tähtäimessä siis on jonkinlainen perustuki rasteridatan pyörittämiseen
Perlillä (Perl/C:llä) - käyttöaluehan on laaja, itse asiassa kyse on
paljolti tavallisesta kuvankäsittelystä. CPANin osastosta 18
(Images, Pixmap and ...) ei minusta kuitenkaan löydy sopivaa lähtökohtaa
josta voisi lähteä laajentamaan. Toisaalta homma on myös sukua
matriisien käsittelylle, johon on Math::Matrix* moduulit, mutta ei
kuitenkaan - esim. määrittelin gridien tulon eri tavalla kuin
matriisitulon. PDL taas periaatteessa voisi olla oikea työkalu mutta sen
oppimiskäyrä tuntuu aika jyrkältä ja toisaalta sen käyttö tuntuu
overkilliltä - kokeilin kyllä mutta en saanut oikein mitään
järkevää aikaiseksi näiden hommien suhteen, kun käyttökelpoisen Grid.pm:n
sain vastaavassa ajassa tehtyä itse (kun olin oppinut xs:n, joka ei
sitten niin hankalaa olekaan itse asiassa).

Oikea foorumi uudesta raster GIS softasta keskustelemiseen on varmaan
comp.infosystems.gis, epäilen kuitenkin Perlin kantavuutta siellä tässä
vaiheessa, porukka käyttää lähinnä Arc/Infoa (ESRI:ltä, hinta useita
kymmeniä tuhansia markkoja). Ehdottomasti kuitenkin kannattaa mainostaa
sielläkin, jos ja kun tätä softaa CPANiin saa.

Toisaalta 2-ulotteisen datan käsittely on, kuten PDL:n jossain dokussa
sanotaan yleensä moniulotteisesta datasta, tieteellisen laskennan voi ja
leipä useasti. Kaukokartoituskuvien tai periaatteessa minkä tahansa kuvien
käsittely tulee mieleen. Ei-Perl työkaluja on mm. Khoros, joka on
nyttemmin kai kaupallinen, ja sitten erilaiset laitokset on tehneet omia
isoja lähinnä Fortran-pitoisia mammutteja, jotka on lähinnä tuskaa asentaa
ja käyttää. Monissa on vielä idioottimainen GUI-liittymä (kuten muuten
paljolti ARc/Infossa ja muissa GISseissä) kun tällä Perl-moduulilla ja
parin rivin wrapperille saa aikaiseksi ympäristön, jossa voi mielin määrin
pyöritellä rastereita ja katsella/analysoida niitä.

Ok, mitä ongelmia tuon Gridin kanssa voi tulla? Portattavuus?
Binäärimuotoisena tallennettu 2d-data ei varmaan siirry suoraan erilaisiin
koneisiin mutta ei kai se ole iso ongelma, voihan datan siirtää asciina.
Eipä tule nyt muuta mieleen. Ehkä koko moduuli kannattaisi suunnitella
alusta pitäen itsekin modulaariseksi, eli niin että perustoimintojen
lisäksi mukaan voi ottaa valinnaisesti hydrologia/GIS paketin,
mahdollisesti tulevaisuudessa mukana olevan hahmontunnistuspaketin, jne.

Grafiikkaan olen käyttänyt PGPLOTtia, joka on oikein näppärä.

Joo, keskustelkaa nyt jotain ja osoittakaa kiinnostusta, niin voin
laittaa sen viestiin modules at perl.orgiin :-).

Muuten siitä valuma-aluealgoritmista, saattaa tuntua uskomattomalta mutta
näiden asioiden (basin delineation, stream network from DEM yms.)
ympäriltä löytyy artikkeleita arvovaltaisista tiedelehdistä viime
vuosikymmeniltä useita, ellei useita kymmeniä.

Ari