Viikon pähkinä

Sami Poikonen sapapo at cc.jyu.fi
Mon Mar 15 15:57:21 CST 1999

On Mon, 15 Mar 1999, Jarkko Hietaniemi wrote:
> Sanoisin että pähkinä on väärä :-)

No miten sen nyt ottaa. Koodia elävästä elämästä.
Tokihan se jättää huomaamatta isoimman osan oikeista virheistä,
mutta olen joutunut käyttämään tuollaista ratkaisua tilanteissa,
jossa esikäsitellään täysin älyttömät hakuehdot, joita saadaan
html-lomakkeelta, ennen kuin ne on viety varsinaiselle hakuohjelmalle,
joka sitten parsii sisällään sitten syötteen oikein.
Eli tietynlaisista virheellisisitä syötteistä kuten AND x OR tulee
varsinaiselta systeemiltä ilmoitus virheellisestä syntaksista, mutta
x AND OR AND y meneekin läpi, mutta OR onkin käsitetty sanaksi, jota
haetaan, ei loogiseksi operaattoriksi.

Nyt kun vielä keksisi, miten täydentää automaagisesti puuttuvat sulut...
:-)

Ja sanoisinpa vielä, että tämä pähkinä oli
varsin opettavainen. Se kyhäelmä mihin
itse olin aikanaan päätynyt ei ollut lainkaan noin elegantti, mitä
nuo pari tällä listalla ollutta ratkaisua sitten lopulta olivat.

Täytyy opiskella niitä kovasti ja ihmetellä, miksi niihin ei itse
pystynyt.

> Tarvitsee ihan oikeasti jäsentää lauseke.  Esimerkiksi: ylläolevien
> sääntöjen mukaan "a NOT b" on oikein, tai "AND a OR", tai "a NOT",
> tai "OR a b", tai "XOR a", tai "a b c", tai ...

Olen täysin samaa mieltä tuosta jäsentämisestä. Mutta vielä pitemmälle
menevä haaveeni olisi kehittää systeemi, joka osaisi vähän sievistellä
propositiologiikan lausekkeita, edes
NOT (NOT a OR NOT b) <-> (a AND b)...

--
Sami Poikonen          (040) 5696 337 	        http://www.iki.fi/sp/