Kysymys: Paketin vai objektin muuttuja?

Tuomas J. Lukka lukka at fas.harvard.edu
Wed Feb 24 02:20:41 CST 1999

> [...]
> selvä ja pyytäisinkin näkemystä seuraavanlaisesta asiasta;
>
> On olemassa perlin moduuli (paketti) jossa on n kappaletta muuttujia,
> jotka vaikuttavat moduulissa määriteltävän objektiin sen luomisvaiheessa.
> Itse oliossa on m kappaletta siihen suoranaisesti liittyviä muuttujia.
>
> Kysymys kuuluukin, olisiko järkevää ottaa nuo n kappaletta muuttujia
> osaksi tuota oliota, jolloin olisi mahdollista, että noiden muuttujien
> arvot olisivat erilaiset eri objekteille. (Tarvetta tuollaiselle ei
> ainakaan ensisilmäyksellä tuntuisi olevan, mutta jossain tapauksissa

No sepä riippuu juuri siitä, mitä ne tarkoittavat.

> Itse kuitenkin vierastan noiden ylimääräisten muuttujien ottamista
> olion ominaisuudeksi, sillä ne eivät ole suoranaisesti sen olion
> ominaisuuksia, vaan sen ympäristön, johon tuo olio syntyy.
>
> Vai miten tämänlaiset asiat oikein tehdään perlillä?

Miten olisi referenssi oliosta johonkin hash-tauluun jossa nämä
arvot ovat, ja se hash voisi olla joko defaultti pakkauksessa tms.

Eli periaatteessa tehdään ympäristöstä oma olionsa, koska kuvauksesi mukaan
se on sellainen (ei varsinainen olio mutta datajoukko kuitenkin).

	Tuomas