tässäpä projektin aihetta meillekin...

Tuomas J. Lukka tjl at lukka.student.harvard.edu
Fri Apr 16 02:08:12 CDT 1999

On Fri, 16 Apr 1999, Jarkko Hietaniemi wrote:

>  > samoin hyödyllinen olisi yhteinen perl-suomi-sanasto jossakin, jota kaikki
>  > käyttäisivät - tämä pitäisi varmaan jopa tehdä ensin
>
> Hmmm.
>
> hash		silppu		vaikka ihmiset ovat tätä Suomen ATK-
> 				kustannuksen lanseeraamaa käännöstä
> 				haukkuneet niin se on oikein:
> 				hash tarkoittaa englannissakin silppua,
> 				hakkelusta (tai sitten hashista :-)

Se on oikein, mutta muista, että hash tulee sanasta hash table
eli silpputaulu, jossa siinä on jo vähän enemmän järkeä.

Mutta tuon voisi kääntää myös lähtien associative array -sanasta,
eli esim. avaintaulu?

> slice		siivu
>
> scalar		muuttuja	@ täytyy sitten johdonmukaisesti olla
> 				"taulukko" / "siivu" ja % olla "silppu"
>
> file		tiedosto-
> handle		kahva

kahva? Argh - ei toimi.

> context		yhteys

Perlin yhteydessä voisi olla myös ympäristö/tarve tms.

> typeglob	tyyppipeite?

"mikävaanmuuttuja"? glob = "*"

> fileglob	tiedostovalitsin?

Ehkä

> pattern		hahmon-
> matching	sovitus
>
> matching	sovitus
>
> substitution	korvaus
>
> interpolation	laajennus

Toi on hyvä.

> statement	lause
>
> expression	lauseke
>
> Nämä termit nyt vain näin äkkiä mieleen tulleita, varmasti on ziljardi
> muutakin, eivätkä minun käännökseni ole Ainoita Oikeita.

Lisäksi muistakaavaroa yhdyssana virheitä!!!
(siis sana yhdyssanavirhe tulee yhteen ;)

Voitaisiin ehkä listalla pyöritellä ensin malliksi paria kappaletta
dokeista.

Esim.

       perlref - Perl references and nested data structures

DESCRIPTION
       Before release 5 of Perl it was difficult to represent
       complex data structures, because all references had to be
       symbolic, and even that was difficult to do when you
       wanted to refer to a variable rather than a symbol table
       entry.  Perl not only makes it easier to use symbolic
       references to variables, but lets you have "hard"
       references to any piece of data.  Any scalar may hold a
       hard reference.  Because arrays and hashes contain
       scalars, you can now easily build arrays of arrays, arrays
       of hashes, hashes of arrays, arrays of hashes of
       functions, and so on.

Tässähän tulee mikä tahansa muuttuja vs skalaarimuuttuja -ongelma

	perlref - Perlin viittaukset ja sisäkkäiset tietorakenteet

KUVAUS
	Ennen Perlin versiota 5 oli vaikeaa esittää monimutkaisia
	tietorakenteita, sillä kaikkien viittausten tuli olla
	nimipohjaisia ja jopa se oli vaikeaa jos haluttiin viitata
	muuttujaan eikä symbolitaulukon osaan. Perl 5 helpottaa
	ei pelkästään symbolisia viittauksia muuttujiin mutta
	mahdollistaa myös "kovat" viittaukset mihin tahansa
	muuttujaan. Mikä tahansa skalaarimuuttuja voi pitää
	sisällään kovan viittauksen. Koska taulukot ja silppumuuttujat
	sisältävät skalaarimuuttujia, on helppoa laittaa
	taulukkoja taulukoijin, taulukkoja silppumuuttujiin,
	silppumuuttujia silppumuuttujiin, funktioita silppumuuttujiin
	jotka ovat taulukossa jne.