[Groningen-pm] voorstel thema volgende keer

Johan Vromans jvromans at squirrel.nl
Tue Apr 22 05:33:36 PDT 2008

"Piet Plomp" <pietplomp at xs4all.nl> writes:

> Ik stel voor de volgende Perl Mongers bijeenkomst een thema voor:
> software testing,

Goed voorstel!

> en dan met name PerlUNIT testing (Test::Unit::* modules).

Yuck.

> Het idee van PerlUNIT is verwant aan java's JUnit suite.

Ja, helaas.

Laten we eerlijk zijn. Test::Unit is oud, al jaren niet meer
onderhouden, en nauwelijks gedocumenteerd.
Test::Unit::Lite leeft nog een beetje, maar is ook slecht gedocumenteerd.
Het gehele Test::Unit gebeuren is ontstaan vanuit het waanidee dat wat
Java doet, Perl ook moet doen.

Kortom: Vergeet het maar.

Het leuke van JUnit (waarmee ik helaas veel ervaring heb) is dat het
een goed doordachte filosofie ondersteunt, goed gedocumenteerd is, en
--erg belangrijk-- goede tools kent. Het is b.v. geïntegreerd in ant,
de Java build tool. Wanneer je je Java modules in JUnit stopt krijg je
direct allerlei mooie en interessante statistieken, overzichten, en
dergelijke. Met name mooi voor projectmanagers. Dat je daar verder
weing mee kunt is een ander verhaal.

Waarom niet bij de Perl leest blijven en je concentreren op wat Perl
aan test tools biedt? Dan denk ik aan Test::More en Test::Harness. In
mijn presentatie over 'Writing CPAN modules' besteed ik daar aandacht
aan. Verder ook Test::Cover, natuurlijk.

-- Johan